Wydawać by się mogło, że zmniejszająca się stopa bezrobocia w województwie i lepsza sytuacja na rynku pracy to również spadek problemów zawodowych mieszkańców. Z jednej strony tak oczywiście jest – gdy na rynku jest więcej ofert to osoby poszukujące pracy mają na ogół większy wybór miejsc zatrudnienia a czas poszukiwania znacząco się skraca. Dzieje się tak zwłaszcza wśród osób, które wiedzą co chcą robić, mają jasno określone cele zawodowe i potrzebują głównie krótkotrwałego, informacyjnego wsparcia ze strony doradcy zawodowego. Podobnie sytuacja wygląda na przykład u osób, które stoją przed wyzwaniem rozmowy kwalifikacyjnej, ale nie są sparaliżowane stresem przed spotkaniem z pracodawcą,  mają świadomość swoich zalet i ograniczeń – to osoby, które spotkanie z doradcą traktują przede wszystkim jako dobrą okazję do przećwiczenia swoich wypowiedzi podczas nagrywanej a następnie omawianej symulacji rozmowy rekrutacyjnej.

To pokazuje, że z doradztwa zawodowego nie korzystają wyłącznie osoby borykające się z dużymi trudnościami w odnalezieniu się na rynku pracy, ale również osoby potrzebujące „chwili" rozmowy po to, by upewnić się w swoich zawodowych wyborach. Doradztwo zawodowe to również usługa dla osób, które potrzebują nowych wyzwań, chcą kreatywnie spożytkować swój potencjał, zdobyć nowe umiejętności, nawiązać relacje zawodowe.

Z drugiej strony coraz częściej proces doradczy to cykl obejmujący wiele konsultacji wzbogacanych diagnostyką psychologiczną i udziałem klienta w zajęciach warsztatowych po to, by znalazł odpowiednie wyjście z kryzysu w jakim się znalazł, zobaczył że choć wymagać to będzie od niego wysiłku i zaangażowania, to możliwe jest pokonanie trudności oraz, że mają one charakter przejściowy i jest szansa na zmianę.

Choć w przypadku doradztwa zawodowego obawy klientów przed spotkaniem ze specjalistą i stereotypowym postrzeganiem osoby bez pracy i z problemami są znacznie mniejsze niż w sytuacji spotkania z psychoterapeutą czy lekarzem psychiatrą to jednak czasami sprawiają, że potrzebujący fachowej pomocy człowiek nie zgłasza się po nią i w niektórych sytuacjach zmniejsza tym swoje szanse na rozwiązanie problemu. A przecież nawet silny człowiek radzący sobie w życiu, ma prawo do chwili słabości w zawodowym czy osobistym kryzysie. Przysłowiowa „Zosia Samosia" też może czasem polegać na wiedzy i umiejętnościach innych ludzi.

Na konsultacje z doradcą zawodowym umawiają się klienci z różnymi problemami – wspomniane już osoby  potrzebujące informacyjnego wsparcia w zakresie poszukiwania pracy bądź założenia własnej firmy, osoby będące na etapie planowania kariery zawodowej i chcące przyjrzeć się swoim predyspozycjom zawodowym ale także osoby, które  odczuwają trudności pomimo, że posiadają zatrudnienie.
Z obserwacji doradców zawodowych wynika, że nierzadko klienci przychodzą z takimi problemami jak:
Coraz częściej do doradców zawodowych zgłaszają się klienci, którzy trudności w funkcjonowaniu zawodowym upatrują w sferze psychologicznej np. niskim poczuciu własnej wartości, zaburzeniach nerwicowych, stanach depresyjnych itp., co prawdopodobnie jest związane z rosnącym odsetkiem osób z tego typu problemami we współczesnym społeczeństwie. 

Sporo osób jest zainteresowanych również rozmową o swoich predyspozycjach zawodowych – nie tylko w sytuacji wyboru kierunku kształcenia w przypadku młodych osób czy przekwalifikowania się, gdy klient zdobył już wykształcenie i zawód. Wpływ ma na to między innymi potrzeba poznania samego siebie pochodząca z wewnętrznej motywacji a nie z zewnętrznego przymusu a także promowana obecnie idea coachingu i rozwoju osobistego oraz płynące z nich korzyści.  Klienci są coraz częściej otwarci na psychologiczną diagnostykę predyspozycji zawodowych a proces poznawania swojego potencjału  jest dla nich ciekawym, choć także wymagającym doświadczeniem. W praktyce osoba, która konfrontuje się z informacjami na swój temat wykazuje się pewnego rodzaju odwagą – poznaje zarówno swoje atuty jak i ograniczenia, ale to właśnie gotowość do zobaczenia siebie w całości pomaga ruszyć do przodu.

Centra Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Poznaniu dysponują bogatą ofertą metod testowych, które w sytuacjach wskazania do ich zastosowania mogą być dobrym uzupełnieniem konsultacji doradczych.

Historie klientów poradnictwa, ich nastawienie do siebie, do poszukiwania pracy a także zasoby, którymi dysponują  są różne. W następstwie tego różne są też scenariusze przebiegu poszczególnych konsultacji, Ale mają one wspólny mianownik – osobę, która chce coś zmienić w swoim życiu zawodowym i doradcę, który jej w tym pomaga.

Dlatego zapraszamy osoby pełnoletnie do skorzystania z bezpłatnych usług doradczych w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Poznaniu. Na spotkanie z doradcą zawodowym w poznańskiej siedzibie przy ulicy Szyperskiej 14 można umówić się telefonicznie pod numerem: 61 846 38 52/54. Na stronie internetowej Urzędu wuppoznan.praca.gov.pl znajdują się adresy Oddziałów Zamiejscowych w Kaliszu, Koninie, Lesznie i Pile, gdzie też świadczona jest usługa poradnictwa a w Aktualnościach oraz w zakładce Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej zamieszczana jest na każdy kwartał oferta zajęć warsztatowych.